Gospel hajóismertető

 

Kedves sporttárs!

Az alábbi iromány azért készült, hogy Te minél előbb, minél egyszerűbben megismerkedhess azzal a hajóval, mellyel (reményeink szerint) hajókázni fogsz. Ha valamit elfelejtesz, itt menet közben is utána nézhetsz. Ha végképp nem találsz választ a problémára, bátran telefonálj! Közös célunk, érdekünk, hogy kellemesen, biztonságosan hajózva élvezd a vitorlázás nyújtotta szabadságot.

A B-34 adatai:

10,8 m hosszú,
3,48 m széles,
1,85 m merülése,
4,5 t
58 m2 a névleges vitorlafelülete.
motor teljesítmény 19 LE
Befogadó képessége: 10 fő, kényelmesen 8 személy.
A hajó felszerelése az adriai bérhajóknak megfelelő.

Valószínű hogy a hajó elején léptél be a horgonyszekrény fedelénél a korlátba kapaszkodva. Itt van a CQR horgony, horgonykötél 3 m előtétlánccal, a kötél hossza 30 m. Ide tedd az orrköteleket és a 6 pufferből néhányat betehetsz. Kikötőkben mellőzni kell a horgonnyal való rögzítést, (nem megfelelő talaj, a hosszú kötélbe beleakadhatnak éjszaka, stb). Legalkalmasabb bójához vagy a parthoz, cölöphöz kikötni.

A horgonykamra előtt egy wather feliratú kék csonkon keresztül tudunk 80 l vizet betölteni az orrkabin ágy alatti tartályába. A bal oldalon a tükrön van még egy vízbetöltő. A jobb oldalon a piros gázolaj töltő csonk. 130 liter a tank, biztosan van benne annyi, hogy neked nem kell tankolni.

A bejárati ajtót kulccsal zárhatod. A plexi lapnak a jobb oldali kajütben van a helye a szivacs alatt. A toló lapra ne lépj! A jobb oldali kokpitláda üres, jó pakolóhely. A bal oldaliban találod a szükségkormányt, a kézi fenékvíz szivattyú karját, a tartalék horgonyt a kötéllel, a farköteleket, egy hosszú kötelet és számtalan egyéb kötelet, vödröt, a hatóságnak bemutatásra szánt tűzoltó készüléket, fekete kúpot, mentőpatkót és a csákját, 220-as kábelt. Itt találsz 20 m tömlőt, és 10 literes kannát. Ha ügyesen pakolsz, ide még elférnek a pufferok, vagy kikötőben azok helyett a levehető kormányos pad. Vigyázz, mert a kormányos pad szeret elveszni, jobb, ha mindig elrakod, ha leveszed!

A bal oldali kormányos pad alatt találod a gázpalackot az elzáró csappal, reduktorral. Vele szemben a kézi fenékvíz szivattyú. Középen a kormánytengely a szükségkormány számára. Vigyázz, bele ne rúgj!

A kormányoszlophoz csatlakozik a kokpit asztal. Étellel, itallal halmozhatod, de nagyobb igénybevételre nem tervezték, menet közben csak nyugodt körülmények között legyen nyitva. Manőver előtt mindig csukd le!

A farkorlátokat összekötő relinget menet közben kapcsold be. Ha kisgyerekek is vannak a hajón, menet közben ne mulaszd el a kormányos padot a helyére rögzíteni.

A bimini top kezelése egyszerű, csak ügyelj, hogy a bum végét el kell fordítani. Izlés dolga, hogy menet közben használod-e, de erős szélben (előtte) inkább csukd össze!

A fedélzet és a kokpit mahagóni fával van burkolva. Nézzük a decken levő köteleket, stoppereket: jobbról az első a spinakker  felhúzókötele, mellette a dirk, utána a grószshott. A bal oldalon a jobb oldali az alba. Az albát csak bő szélben használd! Utána a grósz besodró végtelenített kötele, majd a grósz kisodró. A hajó bal oldalán fut végig a genua besodró kötele. Az árbocon rögzített kötelekkel a vitorlák vannak fölhúzva, ne piszkáld!

Az árbocon a bum alatt van a tulajdonképpeni besodró csőrlő. Ide kapcsolódik a végtelenített besodró kötél.

A kormányoszlop azért jó, mert tartja az asztalt. Elölről. Hátulról meg a kormány kereket. Ha még nem tekertél kormányt, először furcsa lesz, de hamar megszokod, mert amerre tekered, arra fordul a hajó akár előrében haladsz, akár hátra. Mint az autó! A kormánylap közép állása jelölve van a keréken egy kötél bandázzsal. Ehhez képest 1-1 fordulatot tekerhetsz és így a kormánylap kb 45 fokra térül ki. A „kerék hatás” minimális.

A küllőkre egy műanyag gyűrű van erősítve. Ez az autopilot fogaskoszorúja. Kuplungolás esetén ide kapcsolódik az autopilot léptető motorja.

A motor panel, és az üzemanyag szintjelző a  kormányoszlop alján van

A kormányoszlop jobb oldalán van az irányváltó kapcsolókar. Függőleges állásban üres. Indítás előtt ellenőrizd! Ha nem jár a motor ne kapcsolgasd! Ha előre tolod, előrét kapcsol, majd tovább nyomva adagolhatod a gázt. Ha előréből hátrába akarsz kapcsolni, vagy fordítva, az üres állásban pihentesd míg legalább tízig számolsz. Ügyelj a sebesség helyes megválasztására, szépen hajókázz! A fogyasztás kb. 2 liter óránként. Menet közben ellenőrizni kell a kipufogót, hogy csak gáz, vagy víz is jön-e belőle, megfelelő-e a motor hűtése? A panel áram alá helyezéséhez a kapcsolótáblán is kell kapcsolni és a panel jobb oldalán levő nyomógombbal. A billenő kapcsolóval hideg időben lehet izzítani, majd a nagy nyomógombbal a motort indítani. A leállítás a kormányoszlop jobb oldalán levő kar kihúzásával történik. Utána a nyomó gombbal áramtalaníts.

A műszereket a kormányoszlop tetején találhatod. A Raymarin család kombinált mélység és sebesség kijelzőjét, a szélmérő kijelzőjét és az autopilot kijelzőjét, továbbá az analóg kompaszt. Ezek a kijelzők ennél több feladatra is képesek. Az alapokat átismételjük az átadáskor, de tanulmányozhatod a gyári kezelési útmutatókat is.

Az autopilotnál fontos: ha auto-t nyomsz a kijelzőn, kapcsold a kuplungot. Ha standby-t nyomsz, old a kuplungot! Kellő időben térj át kézi kormányzásra! Az autopilot használata esetén mindig legyen őrség a kormánynál! Autopilot használat esetén is Te vagy A KORMÁNYOS!
A hajó belsejébe lépve a szalonba jutsz. Jobb oldalon van a térkép asztal. Ide rajtad kívül ne pakoljon senki. Ide senki ne tegyen szendvicset, poharat, stb. Ez itt a kormányos helye. Itt találod a műszerek gépkönyvét, térképet, pilot könyvet, kikötőrendet, lobogót, kulcsokat, elem lámpát, csörlőkart. Alatta van egy szekrényes rakodó a pakolásra. Az ülés alatt tűzoltó készülék van, és még egy csomó hely. Jobbra is találsz egy pakoló helyet a távcsövednek, telefonodnak, kamerádnak. A két szekrényajtó mögött elektromosság van. Ki se nyisd, veszélyes!

A kapcsoló tábla kiosztását gondosan tanulmányozd át. Ami nem szükséges, legyen lekapcsolva. A hűtő 12V-ról működik. Kikötőben a parti áramról pótlódik az akkumulátor energiája, de egyébként 3-4 óránként szükséges legalább fél óra motor üzem. Ha ez nem biztosítható, a hűtőt kapcsold ki, mert nem marad delej a műszereknek, a világításnak, stb. A motort másik akkumulátor indítja.

A tábla alatt található az egyébként teljesen közönséges rádió, cd, mp3 lejátszó.

Szemben a baloldalon van a konyha kardános főző – sütővel, mosogatóval és a hűtő láda. (jó sok sör fér bele) Az ajtós polcokon a tányérok, poharak, bögrék. A tűzhely úgy működik mint otthon. A mosogató alatt van a szemetes edény, zsákok, zacskók, kislapát, kefe.

A mosogatóban hideg-meleg víz van, ha a parti áram, vagy a motor fölmelegítette.

Indulás előtt legyen rá gondod, hogy a polc és szekrényajtók zárva legyenek!

A jobb és a baloldali achter kajüt egymás tükörképei. Tágasak, szekrényekkel, rakodókkal. Az ágy alá nem tudtok pakolni, mert ott a víztartály, illetve a gázolaj tartály van.

A szalonban tovább menve egy nagy asztalba botlasz, aminek a két szárnyát fölnyitva még nagyobb lesz. Kihajózás előtt csukjátok le! A jobb konyakokat a billenő bavária alatt tarthatod. Az asztal hátsó végén levő fiókokban további konyha felszerelések vannak.

Az ágyak támlái fölhajthatók pakolási céllal, vagy hogy szélesebb legyen a fekhely. A jobb oldali ágy alatt hátul vannak az akkumulátorok, mellettük a szerszámok, előrébb a mentőmellények. A bal oldalon van a hűtő kompresszora, semmit ne pakolj mellé. A fölhajtott ágytámla mögötti mosogató lefolyó csapot el kell zárni, ha nagyon dől a hajó. Az ágyak fölött mindenféle jó kis rakodók vannak.

A szalon elején, a két ajtó közül a jobb oldali az orrkajütbe vezet. Szekrényeket, rakodókat találsz. Az ágy alatt még egy víztartály van.

A bal oldali ajtó a wc-zuhanyzóba nyílik. A pumpás wc kezelése egy kis figyelmet igényel: kevés papír, sok víz! A mosdónál levő fekete nyomógomb távolítja el a zuhany vizet, ha a panelon be van kapcsolva. A tükör mögötti szekrényben van a használati víz szivattyúja. Ha elzárt csapoknál sem akar megállni, akkor elfogyott a víz. A kapcsoló táblán le kell kapcsolni a  piros karú három utas szeleppel válthatod, hogy melyik tartájból szívjon a szivattyú. A mosdó alatti szekrényben három kifolyó szelepet találsz. A csapokat el kell zárni, ha nagyon dől a hajó.

Nagyvitorla kezelése
Szélbeállás és lobogtatás nélkül!
A rollgrósz hátránya, hogy kisebb a felülete, mint az ugyanakkora élméretű hagyományos vitorlának. Viszont nagyon kényelmes és biztonságos a kezelése.
Teljes vitorla használat esetén már a kikötőben „free”-be állíthatod a besodró csörlőt. Kint a vízen a kisodráshoz ( besodráshoz is) vegyél föl negyed – bő félszeles menetet, a grószshottot tedd szabaddá. A kisodró kötelet kézzel is húzhatod, esetleg tedd a csörlőre. Miközben húzod, a végtelenített besodró kötélre tarts rá, hogy a vitorla ne hirtelen robbanjon ki az árbocból. A kívánt vitorla öblösségnek megfelelően, de legföljebb a jelig feszítsd meg a kisodrót és stoppold le
Ha nem túl erős a szél (3B’) a végtelenített besodró kötéllel is berollozhatod a grószt. Ilyenkor mindegy, hogy a csörlő „free”-ben, vagy „rachet”-ben van-e. A shottot, meglazíthatod, de nem kell kilobogtatni, illetve a besodró kötél feszítésével szabályozhatod, hogy a vitorla könnyedén, mégis feszesen csavarodjon be.
Erős szélben a végtelenített kötél üzembiztonságában nem bízhatunk. Ezért szükség van valakire az árbocnál, aki a csörlő karral engedi ki a vitorlát a kisodró kötél húzása ellenében a kívánt mértékig, majd a kart „rachet” állásba teszi. A vitorla alsó él feszességét utána beállítod a kisodró kötéllel.
Reffelésnél és besodrásnál ismét kell ember a besodró csörlőhöz. Ha besodortatd a grószt, mindig kapcsolj „rachet”-et.

A genua kezelése
A szél alatti fockshottot tedd egyszer a csörlőre. Bal oldalon a csörlő mögött találod a besodró kulcsos stopperét. Ezt feloldod és a besodrót letisztázod. A fockshott húzása mellett tarts rá a besodróra, nehogy a genua hirtelen bomoljon, mert eldurranhat. Rakd tele a csörlőpalástot kötéllel és állítsd be a vitorlát. Besodráskor kis szélben a shott rátartásával kézből is besodorhatsz. Erős szélben jobb ha bal csapáson a besodrót a szabad, szél felőli csörlővel húzod.

Vissza