A manőverekről

v Manőverek (műveletek): A vitorlásoknál három alap manőverről beszélünk, melyek a hajó irányítására szolgálnak. Ezek kombinációjáról, valamint az egyéb hajókezelési manőverekről is beszélhetünk.

Ø  A hajó megállítása

§  Szélbeállással: A vitorlást szélbe futtatjuk, a vitorlák középen a hajótest fölött lobognak. A shottokat lazán kell hagyni! A hajót a szél, a hullámok megállítják. leginkább csak nyíltvizi horgonyzáskor célszerű használni.

§  Negyedszeles kilobogtatással: Negyedszeles irányon vitorlázva a shottokat elengedve a vitorlák a hajótest széle felé lobognak. A hajót a kellően szembe fújó szél és a hullámok lefékezik, megállítják. Kifutási távolság a kilobogtatástól számítva hány hajóhossz alatt áll meg a hajó. (Ez első sorban a hullámosságtól függ.) Ennek a megállítási módnak az előnye az, hogy ha azt látjuk hogy nem érünk oda a célhoz, a nagyvitorla behúzásával még nyerhetünk sebességet, ha ezt még a hajó megállása előtt tesszük. A nagyvitorla kiengedésével, behúzásával szépen tudjuk a sebességünket szabályozni.

Ø  Irányváltoztató manőverek

A vitorlával végrehajtott manővereknél a jobb és a baloldal jelentősége (mint térjelölő fogalmak) lecsökken, tekintve, hogy a szélhez célszerű viszonyítani a hajó helyzetét. Tehát a hajó nem jobbra, vagy balra fordul, hanem szél felé (lúvol, föl megy, élesedik), vagy széltől távolodik az orra (leejt).

§  Élesedéskor a hajó orrát a szél felé kormányozzuk. Az élesedéshez szorosan kapcsolódik a vitorlák behúzása, különben az a szélből kifordul és lobogni fog.

§  Ejtéskor a hajó orrát a széltől elkormányozzuk. Ekkor a vitorlákat ki kell engedni, különben átvált torlónyomásos üzemmódra.

Minden irányváltoztatás után ellenőrizzük, hogy a vitorlák lobogási határon vannak-e!

Ø  Csapásváltó manőverek

A hajó vagy jobb, vagy bal csapáson vitorlázhat. Időnként a csapásunkat meg kell változtatni. Ezek a manőverek annyiban összetettek, hogy mindenképpen irányváltoztatással kezdődnek.

§  A fordulás szembeszélen keresztül történő csapásváltás. Tehát élesedéssel kezdődik, közben vitorla behúzás, kimegy a szél a vitorlákból, majd az új csapáson ismét megtelik széllel. A nagyvitorla átvált magától, de az orrvitorla szél alatti shottját el kell engedni mikor a szél kimegy a vitorlából, majd aha a vitorla átment a másik oldalra, ott be kell húzni.

§  A halsolás (perdülés) ejtéssel kezdődi, közben vitorla kiengedés.

·       A nagyvitorla (bum) áthúzásával: Tiszta hátszélben, mikor a grósz kitakarja a fokot, át kell azt shottolni a másik oldalra. Ezzel egy időben a grószshott megfogásával a bumot is át kell rántani. Mindeközben azonos kormányállással előbb lassan ejtjük a hajót, majd az új csapáson élesedünk.

·       Shottolással (bútorszállítós): Az előbbi módszer csak abban az esetben alkalmazható, mikor a grószshottot egy kötegben meg tudjuk fogni. Nagyobb hajókon a shottvezetés ezt lehetetlenné teszi. Ekkor lassú ejtés mellett a raumos iránytól kezdődően a nagyvitorlát beshottoljuk (behúzzuk) középre. Mikor a hajó a hátszéltengelyen átjutott, a bum átbillen a másik oldalra, a shottot szabadon engedjük, hogy a vitorla az új csapáson föl tudja venni a hátszeles állását. Közben azonos kormányállással élesedünk és az orrvitorlát is áthúzzuk.

Ø  Egyéb manőverek:

§  Vitorla felhúzás, leengedés

§  Elindulás, kikötés

§  Reffelés

§  Horgonyzás

§  Vízbőlmentés

§  Bójavétel

§  Rajteljárás