Hatodik

 

Kedves sporttárs!

Az alábbi iromány azért készült, hogy Te minél előbb, minél egyszerűbben megismerkedhess azzal a hajóval, mellyel (reményeink szerint) hajókázni fogsz. Ha valamit elfelejtesz, itt menet közben is utána nézhetsz. Ha végképp nem találsz választ a problémára, bátran telefonálj! Közös célunk, érdekünk, hogy kellemesen, biztonságosan hajózva élvezd a vitorlázás nyújtotta szabadságot.

  • Típus: D - 28 (Dolphin 28) Tamásiban, a Schäfer műhelyben készült 2002-ben.
  • Színe: marinkék
  • Hossza: 28 láb, azaz 8,95 m
  • Szélessége: 2,95 m
  • Merülése: 1,56 m
  • Vízkiszorítása: 2,3 t
  • Az kéthengeres beépített Yanmar diesel motor 13 LE, azaz 9,4 kW.
  • A névleges vitorlafelület: 33,4 nm
  • A megengedett befogadóképesség 7 fő, ebből legalább 1 kezelő (hajóvezető).

A fux két személynek nagyon kényelmes, sok polccal, nyitható ablakkal. Bal oldalon hátul széles kétszeméyes achter kabin van polcokkal, nyitható ablakkal. Jobb oldalon van a pumpás wc kézmosóval. A szalonban jobb oldalon egy hosszú fekhely, ami a felhajtott asztallaphoz ülésül is szolgál. A háttála felhajtható. hogy szélesebb fekhelyet kapjunk. A jobb oldalon vannak még polcok, szekrény, az elektromos kapcsolótábla és az egyik ágyládában vannak a mentőmellények. A bal oldali ülés alatt van a 40 literes felex víztartály és a hidrofor szivattyú. Itt legföljebb egy 8 év körüli gyerek alhat. Bal oldalon a szekrény fölött van a mosogató, mellette a hűtő. A polcokon a konyhafelszerelés. Két oldalablak és a tetőablak nyitható.

A kötelező felszerelések közül a bejárattal szemben az asztal lábon van a tűzoltó készülék, jobbra a polcon az elsősegély felszerelés, a lobogó, a hajó papírjai, elemlámpa, az akasztón a kulcsok. A lépcső fölötti polcon a csörlőkar, szerszámok, tartalék izzók, csúszkák, stb.

A hajón megtalálható az összes hatóság által előírt felszerelés, továbbá egyéb kényelmet szolgáló dolgok.


Az átvételi kikötőben a hajó orra két orrkötéllel a mólóhoz, a tatja a két farkötéllel a farcölöpökhöz van kötve. Jegyezd meg melyik állásról indultál, mert ugyan ide kell visszajönnöd! Az orrköteleket vidd magaddal és a horgonykamrában tárold. A farköteleket hagyd a cölöpökön, azok csak itt használhatók. Az "igazi" farköteleket a bal oldali cockpit ládában találod. Elöl a horgonykamrában találod az előírás szerint fő és tartalék horgonyt a kötelekkel. Ezeket mindig tartsd bevetésre készen tisztán, rendezetten! Itt találod a fixen szerelt hálózati kábelt a parti áram vételezéséhez. Ügyelj rá, hogy a dugvilla ne kapjon nedvességet!


A navigációs fények közül az oldalfények kívül, elől a horgonykamrával vonalban helyezkednek, a farfény hátul, az ábocfény a száling magasságában, a horgony fény az árboc tetején.


A cockpitban egy ládát találsz és a kormányoszlopot a kerekes kormánnyal, az irányváltó kapcsolóval. Jobbra lent van a motor panel. Az üzemanyag betöltő nyílása a jobb oldali oldaldeck hátsó részén van, a tartály a cockpitláda alatt. 30 liter. A motor fogyasztása 1 liter/óra normál üzem (60% terhelés mellett). A hajó mindig úgy kerül átadásra, hogy kellő mennyiségű üzemanyaggal fel van töltve.

A ládában találod a kikötő és egyéb köteleket, mentőpatkót, csákját, vödröt, fekete kúpot-, gömböt

A láda oldalán van a motor irányváltó kapcsolója. A homlokfal jobb oldalán van a mélységmérő, sebességmérő és a kompasz. A bejárati ajtót a wc-be tedd, ott van kialakítva neki hely.

A bimini topot csak erős szélben kell összecsukni. Kényelmesnek fogod találni a korláton levő sarok ülőket.

Az akkumulátorok az achterkajüt ágyládájában vannak. A motor akkujának a főkapcsolója a láda oldalán van, nem túl szerencsés helyen. A szervizakku főkapcsolója az elektromos panelon van.


Motorkezelés

Indítás előtt ellenőrizd, hogy az irányváltó kapcsoló kar függőlegesen, azaz üresben van-e. Helyezd az indítókulcsot a motor panelba, fordítsd órajárással ellentétesen az izzításhoz, majd 5-10 mp múlva ellentétesen az indításhoz.) Ellenőrizd, hogy a három kontrollámpa nem világít-e. Ha baj van az olajnyomással, a hűtéssel, vagy a töltéssel, valamelyik lámpa világít és sípolást hallasz. Azonnal állítsd meg a motort, a hibát meg kell szüntetni. A motor beindulása után a hátul levő kipufogó nyílásnál ellenőrizni kell, hogy a hűtővíz is folyik-e. Legalább 3-4 percig járasd  indulás előtt! Az irányváltó kapcsoló kar kb. 30 fokba történő határozott eltolásával kapcsolhatsz előrét ill. hátrát. Ekkor még alapjáraton forgatjuk a propellert. A kar tovább tolásával növelheted a fordulatszámot. 80%- nál nagyobb terhelésen ne üzemeltesd a motort! Ne válts hirtelen előréből hátrába! Pár másodpercig maradjon üresben! A motort a nyomógomb tartós megnyomásával tudod megállítani. Megállítás után a kulcsot vedd ki a panelból! A motort egyébként a lépcső mögött, a cockpit alatt találod. Dolgod remélhetőleg nem lesz vele, mert átadáskor mindent feltöltve, ellenőrizve kapsz.

Vitorlák: a grósz normál latnis, a bumba be van fűzve, az árbochoz csúszkákkal kapcsolódik. A könnyű kezelést a lasy-jack és a persening segíti. Leengedéskor a vitorla első élét a csúszkák között jobbra-, balra kell igazítani. Fölhúzásnál ügyelni kell, nehogy a hátsó él a lasy-jack kötelek alá akadjon. (Szélbeállás!) Két sorra reffelhető. Ebben nagy segítséget nyújt a hátsó él ringlijeibe befűzött kötél.
Az orrvitorla genua méretű, rollozható. A rollkötél jobboldalt van hátra vezetve a cockpitba.  Betekerésnél ügyelj, hogy a shottal, vagy kézzel, a hátsó sarkot hátrafelé feszítsd, hogy a vitorla feszesen csavarodjon föl. Ha reffelni kell, azt időben tedd meg, mert a kilobogtatott vitorla "répát formál" a rollozás közben és utána sem kiengedni sem betekerni nem lehet. A szél meg széttépi.

Leltár

Horgonykamra:
  • 15 kg- os főhorgny 25m kötél
  • 12 kg- os tartalék horgony 20 m kötéllel
  • 2 db kikötőkötél
  • kábel

Cockpit láda jobboldalt:
  • üzemanyagtartály alul
  • 1 db mentőpatkó
  • 1db fekete kúp
  • 1db fekete gömb
  • vödör, szivacs, felmosórongy
  • 2 db kikötőkötél,egyéb kötelek
  • 4 db puffer, nyeles kefe.
  • csákja

Hajóbelsőben:
  • pilot könyv
  • kikötőrend
  • 2-2 fogó, csavarhúzó, kalapács, fűrészlap, seklik, stb.
  • nemzeti lobogó
  • elemlámpa
  • tűzoltó készülék
  • elsősegély doboz.


Vissza