Cirka hajóismertető



Kedves sporttárs!

Az alábbi iromány azért készült, hogy Te minél előbb, minél egyszerűbben megismerkedhess azzal a hajóval, mellyel (reményeink szerint) hajókázni fogsz. Ha valamit elfelejtesz, itt menet közben is utána nézhetsz. Ha végképp nem találsz választ a problémára, bátran telefonálj! Közös célunk, érdekünk, hogy kellemesen, biztonságosan hajózva élvezd a vitorlázás nyújtotta szabadságot.

  • Típus: B-25  Füreden készült nagyjából 1990-ben.
  • Színe: tojáshéj
  • Hossza: 25 láb, azaz 7,62 m
  • Szélessége: 2,45 m
  • Merülése: 1,3 m
  • Vízkiszorítása: 1,65 t
  • Az egyhengeres beépített diesel motor 10 LE, azaz 7,35 kW.
  • A megengedett befogadóképesség 6 fő, ebből legalább 1 kezelő (hajóvezető).

Egy két személyes fux ágy és kétoldalt egyszemélyes ágyak vannak. Szélesek, kényelmesek.
A hajón megtalálható az összes hatóság által előírt felszerelés, továbbá egyéb kényelmet szolgáló dolgok. Ezekre később visszatérek.

Az átvételi kikötőben a hajó orra két orrkötéllel a mólóhoz, a tatja a két farkötéllel a farcölöpökhöz van kötve. Jegyezd meg melyik állásról indultál, mert ugyan ide kell visszajönnöd! Az orrköteleket vidd magaddal és a horgonykamrában tárold. A farköteleket hagyd a cölöpökön, azok csak itt használhatók. Az ”igazi” farköteleket a bal oldali cockpit ládában találod. Elöl a horgonykamrában találod az előírás szerint fő és tartalék horgonyt a kötelekkel. Ezeket mindig tartsd bevetésre készen tisztán, rendezetten!

A navigációs fények közül az oldalfények kívül helyezkednek, a farfény hátul, az ábocfény a száling magasságában, a horgony fény az árboc tetején.

A cockpit padokon és a fenéken mahagóni farács van. Az üzemanyag betöltő nyílása a bal oldali pad hátsó részén van, a tartály a bal ládában. A motor fogyasztása 1 liter/óra. A hajó mindig úgy kerül átadásra, hogy kellő mennyiségű üzemanyaggal fel van töltve.
A bal oldali ládában a leltár szerint felsorolt eszközök vannak, míg a jobb oldaliban csak a cockpitban és a belső térben egyaránt fölszerelhető asztalt és a rögzített akkutöltőt találod. Ide rakhatod a személyes dolgaidat, míg a bal oldalit hagyd meg a hajó tartozékainak. Pl.: mentőmellények.  A tükör falra van szerelve a fürdő trepni a létrával.
Ha idáig jutottál bizonyára már a kormányt is kipróbáltad! A láda oldalán van a motor irányváltó kapcsolója. A homlokfal jobb oldalán van a mélységmérő és a kompasz.

A bejárati ajtót beteheted valamelyik ládába, vagy az ágy szivacsa alá.
Belül a kormányosi oldalon találod az elektromos kapcsoló táblát, a magnós rádiót, a motor panelt. A lépcső fölötti fészek jobb oldalán a függőleges tengelyű fordítós főkapcsolót. A hátsó szekrény fölső polca foglalt: szerszámok, hajólevél, eü. doboz, lobogók, stb. Az akkumulátor a fenékdeszka alatt van.
Az árboc alatti szekrényekben kétoldalt 6 személy részére van evőeszköz és egyéb konyhai felszerelés, teafőző, gázos melegítő konzerv, tea és ételmelegítésre alkalmas a teljesítménye.
A csáklya a fenékdeszkára van fektetve, hogy mindig kéznél legyen. A fuxágy alatt van egy tartalék grósz és a vihar grósz. A fux padlólemeze alatt a mélységmérő jeladója.
A személyes holmik elhelyezésére az alábbi lehetőségek vannak: jobb oldali cockpitláda kívül, belül a jobb oldali hátfalszekrény részben, a bal oldali egészen, az ágyládák, és a fecskefészkek.

Az elektromos rendszer:

főkapcsoló a lépcső fölötti fészek belső jobb oldalán, kívül a kürt nyomó gombja. Kapcsoló panel balról jobbra: rádió főkapcsoló, navigációs fények, árbocfény, topfény, muszer, belső világítás. A rádió úgy mőködik, mint egy átlagos autórádió. Világítást úgy tudsz kapcsolni, hogy a lámpaburát elfordítod. A kikötőbe ki és beállás alkalmával a motor visszatölti a fölhasznált delejt és az esti fogyasztást is. Parti áram csatlakozás csak akkor kell a töltőre, ha sok az éjszakai vitorlázás, vagy a belső világítás, általában 2-3 naponta. A hajóban nincs hűtő, de ha hozol csakis a parti áramról üzemeltesd, mert hamar lemeríti az akkut, és a motort nem tudod beindítani.

Motorkezelés:

Indítás előtt ellenőrizd, hogy az irányváltó kapcsoló kar függőlegesen, azaz üresben van-e. Helyezd az indítókulcsot a motor panelba és az autóknál megszokott módon indíts. (izzítás nincs) Ellenőrizd, hogy a három kontrollámpa nem világít-e. Ha baj van az olajnyomással, a hűtéssel, vagy a töltéssel, valamelyik lámpa világít és sípolást hallasz. Azonnal állítsd meg a motort, a hibát meg kell szüntetni. A motor beindulása után a hátul levő kipufogó nyílásnál ellenőrizni kell, hogy a hűtővíz is folyik-e. Legalább 3-4 percig járasd  indulás előtt! Az irányváltó kapcsoló kar kb. 30 fokba történő határozott eltolásával kapcsolhatsz előrét ill. hátrát. Ekkor még alapjáraton forgatjuk a propellert. A kar tovább tolásával növelheted a fordulatszámot. 80%- nál nagyobb terhelésen ne üzemeltesd a motort!
Ne válts hirtelen előréből hátrába! Pár másodpercig maradjon üresben! A motort az indítókulcs balra forgatásával tudod megállítani. Megállítás után a kulcsot vedd ki a panelból!
A motort egyébként a lépcső mögött, a cockpit alatt találod. Dolgod remélhetőleg nem lesz vele, mert átadáskor mindent feltöltve, ellenőrizve kapsz.
Vitorlák: a grósz tövig latnis, a bumba be van fűzve, az árbochoz csúszkákkal kapcsolódik. A könnyű kezelést a lasy-jack és a persening segíti. Leengedéskor a vitorla első élét a csúszkák között jobbra-, balra kell igazítani. Fölhúzásnál ügyelni kell, nehogy a hátsó él a lasy-jack kötelek alá akadjon. (Szélbeállás!) Két sorra reffelhető. Ebben nagy segítséget nyújt a hátsó él ringlijeibe befűzött kötél.
Az orrvitorla genua méretű, rollozható. A rollkötél jobboldalt van hátra vezetve a cockpitba.  Betekerésnél ügyelj, hogy a shottal, vagy kézzel, a hátsó sarkot hátrafelé feszítsd, hogy a vitorla feszesen csavarodjon föl. Ha reffelni kell, azt időben tedd meg, mert a kilobogtatott vitorla ”répát formál” a rollozás közben és utána sem kiengedni sem betekerni nem lehet. A szél meg széttépi.

Leltár:

Horgonykamra:

  • 15 kg- os főhorgny 25m kötél
  • 12 kg- os tartalék horgony20 m kötéllel
  • 2 db kikötőkötél
  • kürt

Cockpit láda jobboldalt:

  • asztal
  • akku töltő

bal oldalt:

  • üzemanyagtartály
  • 6 db mentőmellény
  • 1 db mentőpatkó
  • 2 db pádli
  • 1db tűzoltó készülék
  • 1db fekete kúp
  • vödör, szivacs, felmosórongy
  • 2 db kikötőkötél,egyéb kötelek
  • 220V- os kábel
  • az orrvitorla ponyvája, a kormányrúd ponyvája
  • 4 db puffer, nyeles kefe.
  • Csákja a padlólemezen.

Jobboldali hátfali szekrény:

  • hajólevél
  • pilot könyv
  • kikötőrend
  • 2-2 fogó, csavarhúzó, kalapács, fűrészlap, seklik
  • nemzeti lobogó
  • elemlámpa
  • tartalék gázpalack
  • elsősegély doboz.

árboc alatti jobboldali szekrény:

  • 6-6 lapos és mély tényér, 2 tál, 1 vájdling műanyagból, 6 müa. bögre, 6 üvegpohár, 6-6 kés, kanál, villa, kiskanál, nagyobb kés, konzervnyitó, tea főző edény, lábas, fazék, camping gázfőző, morzsa kefe, szemétlapát, konyha ruha, vágó deszka.

Orrágy alatt:

  • vihar grósz és fok
  • tartalék grósz.
  • Hat kispárna, egy pléd.

Vissza